FAQ
Răspunsuri la întrebările taleDe ce aş avea nevoie de tine?
Adevărul e că oricine ştie să scrie. Dacă o face şi bine, asta e altă poveste.
Un copy pentru website, de exemplu, nu e o compunere despre ce faci și cine ești. Are o anume structură, un anume flow, un ansamblu de elemente specifice, într-o ordine specifică, un anume ton și un anume fel de a livra și împacheta informația. Asta dacă vrei ca informația să aibă sens și valoare pentru cei cărora le e adresată.
Ai priceperea şi timpul pentru toate astea?
Cât costă?
Nici mult, nici puţin.
Nu îmi supralicitez munca, dar nici nu ofer cuvinte la kilogram. Tocmai de aceea, tariful este per proiect, nu per cuvânt. Nu numărul de cuvinte e important, ci valoarea pe care o aduc.
Costul variază în funcţie de proiect, timp, urgenţă şi impactul său. Şi este comunicat după prima sesiune de briefing, când sunt puse pe masă nevoile şi dorinţele tale.
Mi-s dragi însă şi proiectele pe termen lung, nu doar cele punctuale.
Şi da, clienţii recurenţi au parte și de beneficii.
Ȋn cât timp e gata?
Depinde. De proiect, disponibilitatea ta şi a mea.
Un proiect de website copy are, de exemplu, un termen de execuţie de 4-8 săptămâni, în vreme ce un landing page în jur de 1-2 săptămâni. Termenele nu-s însă bătute în cuie şi ţin inclusiv de disponibilitatea ta de a-mi pune la dispoziţie informaţiile necesare şi de a da feedback. Dacă graba e mare şi proiectul urgent, există posibilitatea să i se acorde prioritate contra unui cost suplimentar.
Ţin tare mult la deadline-uri, drept care nu-mi asum termene de livrare pe care nu cred că le pot susţine.
La fel ca şi costul, deadline-ul este comunicat de la bun început şi batem palma pe el înainte să mă apuc de treabă.
De ce fel de informaţii ai nevoie?
Ajută-mă să te ajut! Cu alte cuvinte e nevoie şi de tine pentru a realiza un copy cu adevărat bun, pentru că tu îţi cunoşti cel mai bine business-ul şi de la tine vin cele mai importante informaţii şi, mai ales, cele care pot face diferenţa.
Eşti parte importantă în procesul de creare de conţinut. Dar nu pentru a-l scrie, fii fără grijă! Ci pentru a asigura fundamentul scrierii lui. Tu vii cu informaţia de bază, pe care eu construiesc cadrul, apoi scriu conţinutul însuşi.
Aşa că e important să răspunzi la toate întrebările pe care le pun, fie în brief-ul scris, fie ulterior. Indiferent dacă le consideri pertinente ori ba. Cum tu eşti maestrul de ceremonii al business-ului tău, anumite lucruri îţi pot părea banale. Dar sunt banale doar pentru tine, iar ca să devină “banale” şi pentru restul lumii trebuie să le comunici bine, iar ca să le comunici bine, trebuie să despicăm firul în patru.
Dincolo de research-ul propriu şi obligatoriu pe orice proiect, regula e simplă: cu cât mai multe informaţii îmi pui la dispoziţie, cu atât mai bine și autentic va ieşi totul.
Care e disponibilitatea ta şi intervalul de lucru?
Întrucât sunt implicată în mai multe proiecte simultan, am constant de lucru. Şi tot constant am disponibilitate şi pentru proiecte noi, aşa că poţi să îmi soliciţi fără griji ajutorul. Răspund prompt şi nu-mi uit mail-urile necitite în Inbox.
Îmi place tare mult ceea ce fac, dar nu pot să o fac non-stop. Munca are nevoie şi de inspirație, iar ca inspirația să vină, e nevoie să fac switch off regulat.
De regulă, sunt de găsit între 9.00 şi 18.00, de luni până vineri.
Ne putem întâlni faţă în faţă?
Mi-ar face plăcere. Mai ales dacă nu trebuie să mutăm munţii din loc pentru asta.
Totuşi, avem la dispoziţie suficient de multe tool-uri digitale pentru ca o întâlnire faţă în faţă să nu fie absolut necesară. Afară de cazurile în care îţi doreşti în mod expres asta sau dificultatea ori complexitatea proiectului o cere.
De cele mai multe ori însă, putem să descâlcim iţe, să risipim neclarităţi, să rezolvăm probleme şi task-uri via email, telefon, WhatsApp sau Zoom.
Sunt un business mic cu un buget mic. Poţi să mă ajuţi?
Posibil.
Aşa cum orice business are nevoie de anumite resurse pentru a se susține, la fel și eu am nevoie de laptop, internet, cărți și cursuri, abonament la telefon și tool-uri digitale. Drept care nu mă pot dedica unui proiect care-mi solicită maxim de resurse, pentru minim de venit.
Se poate însă să găsim o cale de mijloc, în care serviciul meu să fie adaptat bugetului tău. De exemplu, poţi să îţi creezi singur un draft de text pentru website, iar eu să-i fac editarea. Sau, în loc de 2 newslettere/ lună, agreăm asupra a 1/ lună.
Soluţii se găsesc, atâta vreme cât există bunăvoinţă.
Am nevoie urgent de nişte texte. Poţi să mă ajuţi?
Probabil că da.
Doar că, în cazul în care urgenţa asta înseamnă pentru mine să dau la o parte proiecte în lucru sau să lucrez în afara orelor obişnuite, costul va ceva mai ridicat. Dar asta n-ar trebui să fie o chestie surprinzătoare. Până şi Codul Muncii prevede că orele suplimentare se plătesc suplimentar, nu?
Ce se întâmplă dacă schimb cerinţele sau anulez proiectul?
Detaliile proiectului împreună cu costurile aferente sunt puse pe masă şi agreate înainte să fie scrise primele rânduri. Dacă modificările pe care le ai în vedere nu schimbă în mod radical cerinţele şi obiectivele iniţiale, costul deja discutat este în măsură să acopere acele revizuiri.
În cazul unor modificări importante însă, se impune şi o reconfigurare a elementelor care ţin de deadline şi costuri.
Şi dacă, pentru orice motiv, e nevoie să anulezi un proiect la care deja am început să lucrez, va exista un cost de încetare de până la 50% din valoarea proiectului.
Care sunt termenele şi procedurile de plată?
Pentru proiectele punctuale, pe termen scurt, factura se emite în momentul finalizării lor şi se achită în maxim 5 zile lucrătoare de la emitere. Pentru clienții noi sau proiectele ample, este nevoie de achitarea unui avans înainte de începerea colaborării.
Pentru proiectele pe termen lung, care presupun o activitate recurentă, plata se face la o dată din lună stabilită de comun acord de la bun început.
Facturile fiscale emise nu conţin TVA, firma emitentă nefiind plătitoare de TVA.
Cum e cu drepturile de autor asupra textelor?
Îţi aparţin în totalitate din momentul în care proiectul s-a încheiat şi a fost achitat în întregime.
Poți să mă ajuți și cu grafica web?
Da, dar nu eu în mod direct. Te pot pune în legătură cu un alți freelanceri care fac treabă bună.