FAQ

Întrebări întrebătoare

De ce aş avea nevoie de tine?

Adevărul e că oricine ştie să scrie. Dacă o face şi bine, asta e altă poveste.

Un text e mai mult decât o sumă de cuvinte, un text ar trebui să capteze, să informeze, să influenţeze, să stârnească emoţii şi reacţii. Să legi două vorbe nu-i treabă uşoară. Asta dacă vrei ca cele două vorbe să aibă un sens, o valoare pentru destinatarul tău, iar ţie să-ţi aducă un câştig. Cum informaţia s-a democratizat, publicul e mai atent. Şi mai selectiv. Nu mai înghite deci nici baliverne şi nici vechea limbă de lemn. Ca să nu mai zic că trebuie să ţii cont şi de mofturile lui Google, Facebook şi altor platforme care mijlocesc comunicarea, atunci când scrii pentru online.

Eşti sigur că ai nervii, priceperea şi timpul pentru toate astea?

Cât costă?

Nici mult, nici puţin.

Nu îmi supralicitez munca, dar nici nu vând cuvinte la kilogram sau pe sistem 2+1 gratis. Tocmai de aceea, tariful este per proiect, nu per cuvânt. Nu numărul de cuvinte e important, ci valoarea pe care o aduc.
Costul variază în funcţie de proiect, timp, urgenţă şi impactul său. Şi este comunicat după prima sesiune de briefing, când sunt puse pe masă nevoile şi dorinţele tale.

Mi-s dragi însă şi proiectele pe termen lung, nu doar cele punctuale. Fie că e pe Social Media Content, Facebook Ads sau blogging, costul va fi unul fix, stabilit prin contract.

Şi da, clienţii recurenţi se bucură de „favoritisme” din partea mea.

Ȋn cât timp e gata?

Depinde. De proiect, disponibilitatea ta şi a mea.

Un proiect de website content are, de exemplu, un termen de execuţie de 10-14 zile lucrătoare, în vreme ce un landing page în jur de 7 zile lucrătoare. Termenele nu-s însă bătute în cuie şi ţin inclusiv de disponibilitatea ta de a-mi pune la dispoziţie informaţiile necesare şi de a da feedback. Dacă graba e mare şi proiectul trebuie să intre pe urgenţă, există posibilitatea să i se acorde prioritate contra unui cost suplimentar.

Ţin tare mult la deadline-uri, drept care nu-mi asum termene de livrare pe care nu cred că le pot susţine.

La fel ca şi costul, deadline-ul este comunicat de la bun început şi batem palma pe el înainte să mă apuc de treabă.

De ce fel de informaţii ai nevoie?

Ajută-mă ca să te ajut. Cu alte cuvinte e nevoie şi de tine pentru a realiza un conţinut cu adevărat bun, pentru că tu îţi cunoşti cel mai bine business-ul şi de la tine vin cele mai importante informaţii şi, mai ales, cele care pot face diferenţa.

Că vrei, că nu vrei, eşti implicat direct în procesul de creare de conţinut. Dar nu ca să-l scrii, fii fără grijă! Ci ca să asiguri fundamentul scrierii lui. Tu vii cu informaţia brută, pe care eu migălesc cadrul şi apoi conţinutul însuşi.

Aşa că e important să răspunzi la toate întrebările pe care le pun, fie în brief-ul scris, fie ulterior. Şi indiferent dacă le consideri pertinente ori ba. Cum tu eşti maestrul de ceremonii al business-ului tău, anumite lucruri îţi pot părea banale. Dar sunt banale doar pentru tine, iar ca să devină banale şi pentru restul lumii trebuie să le comunici bine, iar ca să le comunici bine, trebuie să despicăm firul în patru.

Dincolo de research-ul propriu şi obligatoriu pe orice proiect, regula e simplă: cu cât mai multe informaţii îmi pui la dispoziţie, cu atât mai bine va ieşi totul.

Care e disponibilitatea ta şi intervalul de lucru?

Întrucât sunt implicată în proiecte pe termen lung, am constant ceva de lucru. Şi tot constant am disponibilitate şi pentru proiecte noi, aşa că poţi să îmi soliciţi fără griji ajutorul. Răspund prompt şi nu-mi uit mail-urile necitite în Inbox.

Îmi place tare mult ceea ce fac, dar nu pot s-o fac non-stop. Munca are nevoie şi de muze, iar ca muzele să vină, e nevoie să fac switch off regulat.

De regulă, sunt de găsit între 9.00 şi 17.00, de luni până vineri.

Ne putem întâlni faţă în faţă?

Mi-ar face plăcere. Mai ales dacă nu trebuie să mutăm munţii din loc pentru asta.

Totuşi, trăim în secolul vitezei şi avem la dispoziţie suficient de multe tool-uri ca o întâlnire faţă în faţă să nu fie absolut necesară. Afară de cazurile în care îţi doreşti în mod expres asta sau dificultatea ori complexitatea proiectului o cere.

De cele mai multe ori însă putem să descâlcim iţe, să risipim neclarităţi, să rezolvăm probleme şi task-uri via email, telefon, WhatsApp sau Skype.

Sunt un business foarte mic cu un buget foarte mic. Poţi să mă ajuţi?

Aş putea, doar că într-o formă simplificată.

Aşa cum tu probabil trăieşti din business-ul tău foarte mic, aşa trăiesc eu din freelancing. Am nevoie de bani ca să-mi plătesc curentul la laptop, internetul sau abonamentul la telefon. Drept care nu mă pot dedica unui proiect care-mi solicită 50% din resurse, pentru a fi plătită la 10%.

Se poate însă să găsim o cale de mijloc, în care serviciul meu să fie adaptat bugetului tău. De exemplu, poţi să îţi creezi singur un draft de text, iar eu să-i fac editarea. Sau, în loc de 4 articole de blog/ lună, agreăm asupra a 2/ lună.

Soluţii se găsesc, atâta vreme cât există bunăvoinţă.

Am nevoie urgent de nişte texte. Poţi să mă ajuţi?

Probabil că da.

Doar că, în cazul în care urgenţa asta înseamnă pentru mine să dau la o parte proiecte în lucru sau să lucrez în afara orelor obişnuite, costul va ceva mai ridicat. Dar asta n-ar trebui să fie o chestie surpinzătoare. Până şi Codul Muncii prevede că orele suplimentare se plătesc suplimentar, nu?

Ce se întâmplă dacă schimb cerinţele sau anulez proiectul?

Detaliile proiectului împreună cu costurile aferente sunt puse pe masă şi agreate înainte să fie tastate primele rânduri. Dacă modificările pe care le ai în vedere nu schimbă la modul radical cerinţele şi obiectivele iniţiale, costul deja discutat este în măsură să acopere acele revizuiri.

În cazul unor modificări importante însă, se impune şi o reconfigurare a elementelor care ţin de deadline şi costuri.

Şi dacă, pentru orice motiv, e nevoie să anulezi un proiect la care deja am început să lucrez, va exista un cost de încetare de până la 50% din valoarea proiectului.

Care sunt termenele şi procedurile de plată?

Pentru proiectele punctuale, pe termen scurt, factura se emite în momentul finalizării lor şi se achită în maxim 5 zile lucrătoare de la emitere. În anumite situaţii, este posibil să fie nevoie de achitarea unui avans înainte de începerea lucrului.

Pentru proiectele pe termen lung, care presupun o activitate regulată, plata se face la o dată din lună stabilită de comun acord de la bun început.

Facturile fiscale emise nu conţin TVA, firma nefiind plătitoare de TVA.

Cum e cu drepturile de autor asupra textelor?

Îţi aparţin în totalitate din momentul în care proiectul s-a încheiat şi a fost achitat în întregime.

Poţi oferi şi alte servicii adiancente?

În principiu, fac copywriting şi content writing. Dar îţi pot oferi, adiacent, o opinie asupra unor chestiuni care ţin de strategia de promovare, de felul în care arată un design sau o fotografie.

Plus, la nevoie, te pot pune cu drag în legătură cu un alt freelancer care face treabă bună.

Altă întrebare?