NO.MAD Newsroom | Studiu de caz
Strategie, management și copy pentru primul newsletter curatoriat dedicat freelancerilor din România
O colaborare extinsă cu prima comunitate de freelanceri din România, ce a vizat reîmprospătarea conținutului text al website-ului și crearea NO.MAD Newsroom, newsletter curatoriat săptămânal. Newsletter-ul își propunea să ajute freelancerii și antreprenorii să-și gestioneze mai bine proiectele și să se dezvolte ca profesioniști oferindu-le informații, acces la evenimente și resurse utile.LIVRABILE
Conținut newsletter curatoriatDOMENIU
FreelancingAn
2020 – 2021Website
DESPRE CLIENT
NO.MAD Talks este proiectul în jurul căruia s-a coagulat prima comunitate de freelanceri din România. A fost lansat în 2018 la inițiativa Iunietei Sandu din nevoia de a crea un spațiu în care freelancerii să se cunoască, să facă schimb de idei, proiecte și clienți. NO.MAD Talks înseamnă o varietate de instrumente și evenimente de knowledge și networking printre care Seratele NO.MAD Talks (ateliere tematice în case interbelice), Freelance Drama (eveniment și ebook dedicat problemelor emoționale ale freelancerilor), NO.MAD Talks Online Meetups (întâlniri de suport în perioada pandemiei de COVID-19), NO.MAD Outdoor Camp (tabăra de freelancing), NO.MAD Kind Market (platformă de schimb de skill-uri și produse), Târgul online al freelancerilor (locul în care freelancerii își pot prezenta și vinde propriile servicii) sau NO.MAD Newsroom (primul newsletter curatoriat dedicat comunității de freelancing din România). NO.MAD Talks își propune să încurajeze oamenii să lucreze pe cont propriu, să-și descopere pasiunea și să o transforme în job.PROVOCAREA
Ideea unui newsletter curatoriat dedicat freelancerilor, ca instrument “didactic” și informativ (dar sub o formă neconvențională, cu o abordare relaxată), a decurs natural și procesual. NO.MAD Talks folosea anterior newsletter-ul pentru a-și face cunoscute proiectele și evenimentele recurente. Pe măsură ce numărul de evenimente NO.MAD a crescut, a crescut și comunitatea, iar odată cu ea numărul de abonați, care se triplase în primăvara lui 2020 față de momentul lansării NO.MAD. Pandemia de COVID-19 a ridicat însă nevoia unei repoziționări ca formă de răspuns la noul context și noile așteptări. Izolați în propriile locuințe și având acces exclusiv la lumea digitală, se prefigura nevoia freelancerilor de a consuma mai mult conținut digital. Provocarea era de a identifica acel conținut util și valoros pentru ei într-un ocean eterogen de știri, articole și resurse. Acesta a fost și motivul principal al creării NO.MAD Newsroom, primul newsletter curatoriat dedicat freelancerilor din România. NO.MAD Newsroom își propunea să fie mai mult decât o listare de recomandări adunate din toate colțurile internetului, ci mai degrabă o sursă de informații și o oglindă a comunității. Misiunea sa era să ridice întrebări, să genereze idei și inspirație prin consistență şi punerea informaţiei în context, pentru ca astfel să fie cu sens şi utilă.SOLUȚIA
În primăvara lui 2020, am preluat gestionarea newsletter-ului și crearea conținutului său ca parte a echipei de coordonate a NO.MAD Talks. Rolul meu: pe de o parte, suport în crearea conceptului și a structurii, pe de altă parte, denumirea secțiunilor, coordonarea procesului de design, elaborarea strategiei de conținut, crearea conținutului și livrarea către abonații din comunitate. Primii pași Newsletter-ul NO.MAD a fost gândit ca un asset digital cu recurență săptămânală, fiind conceput pas cu pas și secțiune cu secțiune de-a lungul unei săptămâni și transmis în fiecare zi de vineri. Inițial, structura sa de conținut a fost împărțită în 6 secțiuni distincte:- o parte introductivă – ce aducea în atenție proiecte și evenimente aflate sub umbrela NO.MAD sau idei și perspective personale ale colegei Iunieta
- secțiunea Vești din Kind Market – configurată pentru a evidenția oamenii și proiectele facilitate de platforma colaborativă Kind Market
- secțiunea Freelancing cu cap – dedicată informațiilor și resurselor utile în activitatea curentă a freelancerilor
- secțiunea Freelancing cu pauză – care promova oportunități de relaxare și petrecere a timpului liber, de la cărți și filme numai bune de “gustat” la locuri, activități și evenimente culturale de experimentat
- Secțiunea Gândul de pe urmă – o invitație la reflecție focusată pe o idee înțeleaptă a înțelepților lumii;
- Secțiunea Happy Freelancing împreună – cu trimiteri exploratorii către site-ul și canale social media ale NO.MAD, printre care și grupul de Facebook al comunității;
- Sub această formă, newsletter-ul NO.MAD a rulat cu consecvență timp de aproximativ 9 luni, ajungând săptămânal în inboxul abonaților. Ratele ridicate de deschidere și de click și feedback-ul din partea abonaților i-au dovedit relevanța și impactul în tot acest timp.
- Idei de la Iunieta – idei și perspective personale ale colegei Iunieta legate de tema lunii;
- Fun Fact – pastile de informații menite să aducă un plus de cunoaștere și de zâmbete;
- Freelancing cu cap – dedicată informațiilor și resurselor utile în activitatea curentă a freelancerilor;
- Eroare 404 – cu focus pe lucrurile care pot merge prost și strategii de evitare a greșelilor în freelancing;
- Obiceiuri bune și (ne)bune – tips & tricks pentru a rezolva probleme, a depăși dificultăți, a munci și a trăi mai bine ca freelancer;
- Freelancing cu pauză – ca modalitate de promovare a oportunităților de relaxare și petrecere a timpului liber, de la cărți și filme numai bune de “gustat” la locuri, activități și evenimente culturale de experimentat;
- Știri NO.MADe – evenimente, oameni și momente din comunitatea NO.MAD;
- Healthy Freelancer – secțiune promo dedicată asigurării de sănătate pentru freelanceri, un proiect unic inițiat sub umbrela NO.MAD;
- Gândul de pe urmă – o invitație la reflecție focusată pe o idee înțeleaptă a înțelepților lumii;
Crearea conținutului
Procesul de creare săptămânală a conținutului NO.MAD Newsroom era unul îndelungat și etapizat. Pornind de la tema lunii, stabileam principalele subteme dedicate fiecărei săptămâni în parte, într-o ordine logică. Urma apoi procesul de documentare în funcție de subiectul în focus și alocarea informațiilor pe secțiuni. Sursele de informare erau atent curatoriate, având drept criteriu principal prestigiul, credibilitatea și notorietatea publicației online. Pentru mare parte din conținut aceste surse erau exclusiv internaționale, sursele locale fiind folosite cu precădere pentru secțiunea de evenimente Freelancing cu pauză. Curatorierea era urmată de crearea efectivă a conținutului, informația fiind pusă în context și adaptată stilului personal, prietenos, relaxat, nonconformist al NO.MAD. Conținutul redactat trecea apoi printr-un proces de proofreading, realizat de colega de echipă Anca, pentru a fi “curățat” de eventualele greșeli de ortografie și punctuație. Implementarea presupunea transmiterea conținutului text și grafic către persoana care urma să îl urce pe platforma Mail Chimp, urmând ca eu să urmăresc buna realizare a acestei etape, pentru ca la final să avem un produs digital gata de lansare.
Pentru a crește notorietatea și rata de conversie, NO.MAD Newsroom a beneficiat de expunere constantă pe canalele proprii ale NO.MAD și în afara lor. În fiecare vineri, lansarea newsletter-ului era succedată de o postare dedicată pe grupul de Facebook al comunității.